Followers

Free Auto Backlinks From 1Malaysia

.

apa yang best sambutan hari lebaran di malaysia

on Sabtu, 18 Ogos 2012
Assalamualaikum, wah nampaknya berlalu sudah bulan ramadhan. bererti kita akan menyambut hari raya aidil fitri yang akan diraikan seluruh umat islam di dunia. syukur alhamdulillah.apa itu hari raya? jika di malaysia,kita semua memanggilnya dengan istilah 'hari raya'. istilah ini berbeza mengikut negara contohnya di indonesia, hari raya di sebut 'hari lebaran' atau 'idul fitri'. hari raya merupakan hari kemenangan buat umat islam. oleh itu, hari raya adalah hari untuk kita semua bermohon keampunan sesama insan.
   biasanya orang yang gembira menyambut hari raya ialah kanak-kanak. begitu seronok mereka pada hari ini kerana pada ketika inilah masa untuk 'pow' duit raya dri rumah ke rumah.
  apa kelebihan hari raya di malaysia berbanding negara lain?

1. BAJU MELAYU DAN BAJU KURUNG
pada ketika ini tidak kira tua, muda, miskin dan kaya memakai baju baru iatu baju kurung dan baju melayu. satu family siap sedondong lagi..wah meriahnya.masing-masing pakai baju yang cantik-cantik. si gadis tampak ayu dengan baju kurungnya dan si jejaka tampan dengan baju melayunya.                                 

2.KETUPAT DAN RENDANG
inilah dia simbol hari raya di malaysia. asal sebut raya aje mesti teringat ketupat dan rendang. tak lengkap rasanya jika juadah ini tiada . ketupat ini dimakan bersama rendang samada rendang daging dan ayam. hurm.. sebut pasal rendang mesti kita teringat kontroversi malaysia-indonesia,kan? alahai.. kita kan serumpun, sesebuah negara tidak boleh mengiktiraf sesebuah budaya bangsa. kita kan sama-sama bangsa melayu.. kongsi-kongsi la kan.

3.LEMANG
ini juga merupakan makanan yang paling glamour ketika hari raya. sama juga dengan ketupat, lemang boleh dimakan dengan rendang atau serunding. rasanya sangat sedap..yummy..

4.DODOL

DOdol.. memang sinonim dengan hari raya. rasanya yang manis-manis digemari oleh semua golongan tidak kira muda atau tua.

5. DUIT RAYA
ini yang paling penting.meskipun budaya ini ditiru dari budaya cina yaitu ang pow, tetapi duit raya menjadi satu kemeskian bagi kanak-kanak untuk mengumpul sebanyak mana mungkin duit hari raya. tak sah jika tak jalan beraya rumah satu kampung semata-mata mahukan duit raya. untungnya jadi budak-budak..hehe

6.OPEN HOUSE
HAA...pada masa ini lah banyak kita menerima jemputan rumah terbuka. tak menang tangan rasanya. al maklumlah rezeki yang melimpah ruah ketika ini..haha...apa lagi makan la sebanyak mana mungin sehingga badan yang baru nak kurus selepas puasa menjadi boyot balik..hehe.. lepas amarah..isyyy..tak patut,

ok tu saje. saye selaku pemilik blog ini memohon ampun kepada pembaca jika penulisan yang tercatat di dalam blog ini mengguris hati pembaca. salam aidil fitri.. semoga amalan dan ibadat kita di bulan ramadhan diterima oleh Allah swt.





1 ulasan:

THE AUTHOR berkata...

Nak promosi sikit..hehehee
Jom join segmen saya:
http://hanifidrus.blogspot.com/2012/08/hanifidrus-segmen-menerjah.html
Menambah kenalan dan traffic..
Dan akan direview blog setiap peserta

baca yang ni pulak