Followers

Free Auto Backlinks From 1Malaysia

.

apa yang menarik tentang otak manusia?

on Rabu, 17 Oktober 2012
Assalamualaikum, hai si abang-abang yang kacak dan macho, akak-akak dan adik-adik yang manis dan sUit gituh. fuh..lega hari ni sebab speaking test MUET dah selesai. Alhamdulillah boleh la speaking dengan baik tanpa ada kekok.. hehe..syukur. SO, untuk melepaskan keenjoyan ..,<(tu dia. apitan ke dengan an plak)..hehe..so, miss kecoh bukak la blog sebab nak releks2.. lagipun dah lama tak update, kan tak pasal-pasal follower naik menyampah dengan ai gituh,huhu.. so, hari ni tanpa rasa bersalahnya duk mengadap skrin laptop sepanjang hari samapi naik berpinar mata ni hah, tak sedo-sedo yang STPM dah tak lama. haha.. ok la, tak nak belbel banyak nanti jadik mengarang novel plak. so, apa yang menarik tentang otak kita? 

   fakta yang menarik tentang otak manusia


1.
  percaya otak tidak semua manusia mempunyai otak lembab?? hehe..memang melucukan, tetapi itu fakta kerana 75% otak manusia terdiri daripada air. so, jangan malu dan marah jika ada orang mengatakan anda seorang yang lembap,lembab kerana semua orang mempunyai otak yang lembab

2
.otak merupakan organ paling gemuk kerana mengandungi kurang 60% lemak

3.
Untuk menyamai kemampuan otak, kita harus membuat komputer yang besarnya sehingga 5 kali ukuran padang bolasepak, sedangkan otak kita mampu melakukan fungsi luar biasanya hanya dengan tenaga elektrik 23 watt.

4.
Semua emosi/perasaan kita, adalah dihasilkan oleh otak kita. Tepatnya di sebuah bahagian yang disebut dengan Amygdala.

5.
Setiap hari ada sekitar 85,000 neuron yang hilang dari otak kita. Terutama neuron-neuron yang tidak pernah kita guna.

6.
Besar otak seseorang tidak menentukan kepandaiannya. Seseorang disebut pandai bergantung dari seberapa banyak SAMBUNGAN (connection) yang terjadi antara neuron.

7.
Jika otak tidak dapat oksigen selama 5-10 minit, otak akan mengalami kerosakan teruk.

8.
Otak TIDAK boleh membezakan antara kenyataan dan imaginasi. Imaginasi kita selalu dianggap kejadian yang betul oleh otak kita. Inilah asas ilmiah dari pentingnya melakukan visual positif.
Sesuatu yang bersifat sangat emosional akan jauh lebih kuat terakam dalam memori otak kita
Informasi boleh diproses oleh otak kita secepat 120 meter/saat. Begitu cepatnya sehingga kita tidak menyedari prosesnya, haaa,,,sebab tu kita mudah terpengaruh dengan pujukan iklan di televisyen.
 
9.
Otak tidak memiliki sensor rasa sakit, sehingga otak tidak boleh merasakan sakit. 

10.
ketika kita dilahirkan, otak Anda adalah ukuran hampir sama dengan otak orang dewasa .

11.
Otak Anda akan berhenti membesar pada usia 18.

ok cukup menarik tentang otak manusia? sepatutnya melihat kepada fakta di atas, kita kena muhasabah diri.. manusia dikurniakan otak dan akal tidak seperti binatang. ini bermakna,  manusia berfungsi untuk menjadi khalifah di muka bumi ini, oleh itu, kita perlu lah menjaga menjadi manusia yang mempunyai takwa yang tinggi dengan membuat apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang diharamkan Allah. jadi, kesimpulannya otak kita hebat. semua kita mempunyai otak yang sama. tapi bergantung kepada kita lah pulak sama ada mahu merangsang sel-sel otak untuk menjadi hebat atau tidak. OK, bye otak lembab.

0 ulasan:

baca yang ni pulak